onsdag 2 februari 2011

Ämnen i skolan

Här händer det inte mycket... Men det är väldigt trevligt. Vi spenderar dagarna med böcker och konversation... I förrgår gick jag och A-L till cafét där vår värdmamma. Men på vägen dit gick vi nästan vilse, vi frågade efter vägen och till slut så hittade vi rätt. Igår var vi hos värdmammans dotters granne (långsökt?) och badade i deras pool. Vattnet var iskallt, efter ca 20-30 min så frös jag och gick upp på däcket och satt i solen. Men det var skönt med sol, för det ösregnade på morgonen... Man blir väldigt förvånad över hur folket lever här. Husen är nedgångna på både insida och utsida. Eftersom detta var första gången som vi var i ett annat hus än värdmammans, såg man hur de flesta lever... Först trodde jag att det bara var nedgånget på utsidan. Men dotterns grannes hus och dotterns hus är inte bara nedgångna på utsidan, de är det på insidan också... I badrummen hängde tapeten, dushen hade "inget golv", möblerna var gammla och oerhört smutsiga... Värmammans hus framstår som väldigt lyxigt i gämförelse med de andra husen.... vilket är väldigt tråkigt...
Men igår åt vi en jätte jätte god middag!! Det var med ris och grönsaker, riset var tjockare än i sverige och gult, själva mixen var liksom kladdig, det är svårt att förklara. Men det var super gott!!

Idag har jag och A-L varit på skolan och bestämmt vilka ämnen vi vill läsa. Jag har valt en enklare matte (kanske för enkel, får se), engelska som jag läser med min årskurs, outdoor education (en form av äventyr och överlevnads kurs. Vi kommer att åka iväg på överlevnads "kurser" och åka iväg på olika äventyr), konst historia och nyzeeländsk historia. På denna sistnämnda vill de att jag ska dela med mig av den europeeiska historian, som många inte känner till överhuvudtaget. En annan utbytesstudent från chile, visste inte ens var sverige låg... läraren som var med oss sa att många elever inte ens hört talas om sverige... Men det ska bli roligt att börja skolan, nu när jag ska få läsa så roliga ämnen (utom matten...) men det blir nog bra med den också. Läraren sa att matten här är enklare än i europa, så vi får väl se.
Idag har vi haft sol och varmt hela dagen, jätte skönt.

2 kommentarer:

  1. Jätte kul höra dig berätta skolan! Vilken tur att du är så duktig på Sveriges och Europas historia, nya zeeländska lärarna kan lika bra gå hem så kan du hålla lektion i stället!!!!!
    Berätta mer om skolan allteftersom, det är jätte intressant att läsa. Kram mamma

    SvaraRadera
  2. haha ja, men jag tror inte att så många är intresserade av att höra mig babbla på om detaljer som endast jag är intresserad av... haha

    SvaraRadera