lördag 19 februari 2011

Segling och senare i veckan Athletics Day

Denna vecka har flytit på långsamt... Men i söndags gick dagen alldeles för fort! Det var första dagen med segling här i Nya Zeeland!! Det jag längtat som mest efter! Och förutom att det var en lite sjö, så blev jag inte besviken. Innan jag åkte till NZ hade jag haft lite mail kontakt med Dargaville yacht club, nu när jag är här mailade jag igen. Vi bestämde att D skulle hämta mig och A-L på söndag morgon runt halv elva. När han kom, hade han en katamaran på släp. Den var inte så stor, ungefär samma längd som en två krona. Vi åkte till Kai Iwi lakes "The lakes" där yacht cluben seglade. Vid sjön fanns ingen uppställnings plats så man var tvungen att ta båten på släp... Endast en lite barack/garage liknande fanns för optemistjollarna. När vi väl var framme, tog D med oss i gummibåten för att visa oss hur sjön såg ut, var vi skulle hålla oss med segelbåtarna. Sedan riggade vi först katamaranen på land. När det var klart riggade vi nästa båt, jag tror att det märket är worrior, men jag är inte säker. Har inte hört det förut... Men det stod det på sidan av den och det var en viking  liknande i seglet... Men den var mindre än en två krona... har aldrig sett en sådan båt förut. Jag trodde att det var den båten som jag och A-L skulle få segla. Men när den var riggad och vi ätit lunch, sjösatte vi katamaranen, och D sa åt oss att sätta på oss seglarvästarna för nu skulle vi segla. Men han kunde bara ta med en av oss i taget, så jag började med att följa med honom ut i katamaranen! Men D seglade den inte, han sa att jag skulle segla den istället och han följde bara med för att se hur jag hanterade det. Det var första gången jag seglade en katatmaran!! Jätte coolt var det! Vi seglade i ca 10 min. Sedan sa han att det där klarade jag bra, så han hoppade av vid stranden och A-L hoppade ombord. Sedan         Sedan seglade jag och A-L själva någon/några timmar med katamaranen på sjön! Vilken häftig känsla det var!! A-L solade på nätet mellan skroven och jag seglade. När det kom en vindby så lyfte ena skrovet från ytan, det var som om vi flög! Jag trodde inte att man kunde känna på det sättet som det känndes då, det pirrade i magen, som om man åker vilda musen på gröna lund!! Det går inte riktigt att beskriva, men häftigt var det! Vilken underbar båt!


Sedan flöt veckan på utan några särskillda händelser... Jag börjar komma in i rutinen på skolan, vilket blir lite långtråkigt. Vi läser samma fem ämnen varje dag bara i olika ordning. Det blir inte så ombytligt... På sport and rec lektionen i tisdags spelade vi unihoc, vet inte om jag har nämnt vad det är. Men det är i alla fall som hocky fast man spelar det innomhus... Man har bandy klubbor, hocky puck och man får inte tacklas. Men annars så finns det inga regler. Det är bara att köra på! Onsdagen var också händelselös... Det var riktigt tråkigt... Under historia lektionen fick jag kauri gum av en av klasskompisarna eftersom mitt arbete är om croaterna som kom till NZ för att leta efter gummi. Men det var det... Sedan spenderade jag min eftermiddag med att klaga (för mig själv...) på att det finns absolut ingenting att göra ... Jag är riktigt uttråkad. Att sitta still och läsa hela dagarna kan vara skönt, men inte varje dag i tre veckor... Det gör mig tokig!! Jag måste få göra något!! Jag gjorde klart läxorna på en halv timme, sedan gjorde jag nästan klart nästa uppgift som vi inte har fått ännu, men som läraren berättade att vi skulle få... Så när vi väl får uppgiften är jag redan klar, vad ska jag göra då???!! I fredags/igår, var jag och A-L med på kvällen när kyrkans ungdomsgrupp hade någon pool grej. Man åkte runt och badade i fyra olika pooler. Började med den kommunala poolen, sedan skolans pool och avslutade med två privata. Det var kul till en början, men sedan frös jag och eftersom jag inte är så kyrklig så var bibelstunden inte direkt vad jag tyckte var roligast....
Men på dagen i skolan, spelade vi water polo! Det var kul!! Det fanns några regler för killarna, när någon av tjejerna har bollen, får de inte röra henne. Men tjejerna har inga regler! Oj vad kul det var! Detta måset vi spela igen! Fart och fläkt och läraren var med och spelade också! Man blev riktigt pigg av det!! Och som vi skrattade!

Men vad hände på torsdagen då? Jo, då var det Athletics day! Yes...!? Vad som började som en rolig idrotts dag slutade som en mindre roligt idrotts dag. Polisen kom och tog hand om ett par elever....
Det var ovant att se att alla friidrotts sporter var på gräs... 100 m, 300 m, 1000 m och 3000 m var på gräs, det såg ut precis som en vanlig "spring bana" som vi har på rött grus liknande, men här är det på gräs. Stöta kula, på gräs, länghopp, sandgrop på gräs... Bara höjdhopp var två madrasser på tennisplan (konst gräs...)
Eftersom denna dag inte var organiserad precis som sim dagen... så tråkades man ut nästan med en gång. Alla "spelen" flöt på bra. Men för publiken fanns inget dirket att göra. Här har man inte samma tradition att heja som man har i Sverige... Så, under dagen skedde sju olika bråk. Jag vet dock bara om två. Så fort någon hörde om att ett bråk skedde så sprang ALLA, utom några få (som jag var bland), dit, det var som en mobb som flöt fram. Om man något sådant sker, att "spelen" är så tråkiga att man hellre ser på ett bråk, där parterna slåss och sparkar, då är det illa!!! När det sjunde bråket skett, som var alldeles intill där jag och en kompis satt, tillkallades polis. Sedan var det samling i aulan, rektorn pratade och head teacher. Sedan samlades vi i form classen och gjorde inget alls tills dagen var slut. Om man ska tro rektorn var detta sista gången som något "roligt" annordnades...

Igår var vi på Dargaville museum, jag och A-L. S körde oss dit och hämtade, men hon var inte så intresserad av att gå på det. Kanske för att hon bor här och varit där ett antal gånger. Men jag och A-L roade oss själva där i någon/några timmar. Det var ett rätt bra museum, men bara två delar av det var intressant... Men det var kul att prata med mannen som stod i receptionen/shoppen, för när han fick veta att jag var från Sverige/Stockholm (här märker folk direkt om du inte är härifrån...), berättade han att han för många år sedan rest runt i europa och bland annat Sverige. Han hade bott på hotellet/båten Chapplin i Stockholm!

Jag har inte sett mig själv som en stads människa förut. Men jag börjar inse att jag nog är det trots allt... Här i Dargaville finns det inte mycket att göra... När jag tittade på bilder på Darg. från 30-talet så insåg jag att absolut inget alls har ändrats förutom att fler hus i samma stil har byggts till... Jag saknar att kunna hoppa på roslagsbanan och åka in till stan över dan... Bussen till Auckland går från Whangarei en gång om dan... och bussen till Whangarei från Darg. går en gång om dan... Jag är uttråkad och vill ha något att göra!!!!!

Jag blir tokig på denna blogg också!!!! Den gör inte som jag vill med bilderna. Jag har suttit två timmar igår med att försöka lägga till bilder till texten så att det blir bra. Men bilderna hamnade på alla ställen utom där jag sa åt dem att hamna!! Sedan satt jag 1 ½ timme idag med att försöka få det rätt... Men nu ger jag upp... Bilderna hamnar i ett eget inlägg.... Inte som jag ville ha det. Men nu blir det så. För jag börjar bli på riktigt dåligt humör... och det är inte bra, för vi ska iväg vid tolv tiden till vår områdesrepresentant på ett informations möte... då ska man vara på bra humör...

2 kommentarer:

  1. Till signaturen "Uttråkad"

    Det är som vanligt upplyftande och allmänbildande att ta del av Er blogg bäste bloggare. Att den innehåller spännande ordföljder och nya kreativa stavningar utmanar läsaren lite extra. Denna gång skrattade vi läsare så att magrutorna/bilringarna skuttade då STF:s vandrarhem af Chapman blev till en amerikansk komiker; "Chapplin"!
    Att understundom ha lite tråkigt sägs vara bra för individens kreativitet. Man kan ju t ex använda tiden till att utveckla sin tibetanska meditationsteknik, lära sig sticka, baka en svensk sockerkaka eller för den del med jämfotahopp och spänstiga armböj stärka sin kropp. Kanske kan trots allt kyrkans ungdomsgrupp erbjuda roliga aktiviteter och inte minst möjlighet att träffa nya bekantskaper som kan leda till nya aktiviteter som kan leda till nya bekantskaper som kan leda till nya aktiviteter - jag tror ni förstår bäste "Uttråkad".
    Med dessa kärnfulla/insiktsfulla/älskvärda kommentarer avslutar vi detta inlägg och önskar Dig en bra kommande natt - och för oss en arbetssam söndag.
    Undertecknat "Optimisten"

    SvaraRadera
  2. Till signaturen "optimisten"

    Du är väldigt roligt, jag ska ta dina kommentarer i betänkande och kan sedan komma med ett utlåtande hur vida jag tycker att de ska tas i bruk eller inte.
    Vad gäller stavningen kan jag upplysa dig/er kära läsare att ni kan försöka göra det bättre själv, försök hålla isär tre olika språk och dessutom inte se sina stavfel... det är inte så enkelt. Vad gäller Chapplin eller Chapman så visste jag inte till en början vad det hette, men Chapplin är närmare Chapman än Charlie (som jag försökte med först...)
    Kan jag få vara så fräck att fråga "optimisten" (båt eller person?) vad en tibetansk meditation är och vad skillnaden är från de andra metoderna?
    Med detta svar önskar jag er en bra Måndag och jag kan upplysa er om (eftersom jag vet vad som händer i framtiden) att det kommer bli kallt på mogonon, runt 19 grader, regn mitt på dagen men på eftermiddagen klarnar det upp en del och temperaturen ligger på mellan 25-30 grader.
    Undertecknat "Uttråkad"

    SvaraRadera