fredag 4 februari 2011

Dargaville High School

I Torsdags var det första dagen i Dargaville High School. Vi gjorde inte så mycket. Först gick jag och A-L till the office för att möta upp de två japanska flickorna och Ms L. Sedan gick vi tillsammans till aulan där rektorn skulle prata. Det var kul att komma in i aulan, för alla elever var klädda i svart eller vit t-shirt och grå byxor/shorts/kjol. Det var endast en grupp längst upp till höger som var färgglada. Year 13! De var som en färgklick mitt i allt svart/vitt. När rektorn sedan kom upp på scenen ställde sig alla upp och satte sig inte ner förrens rektorn gett klartecken. Det var oväntat och känndes lite gammalmodigt. Men så verkar hela skolan vara... Jag tycker att det är orättvist att lärarna får klä sig precis hur de vill men inte eleverna. Om eleverna är tvunga att ha skoluniform borde lärarna vara tvungna att ha mer strikt klädsel de med. Men vissa av dem kommer i ett par utnötta jeans, tunikor som är lite för korta eller tröjor som visar halva magen. Inga direkta förebilder vad gäller klädsel om nu reglerna ska vara så hårda...
Efter talet i aulan gick vi till klassrummen och hade deans time, efter det var det form class resten av dagen, vi gjorde inte så mycket där heller, mer än att vi pumpades med regler och annan information. Dagen avslutades med att vi samlades med respektive "hus". Jag är i St. Davids (gul).

Igår, fredag, var första riktiga dagen i skolan. Då vi hade alla ämnen. Schemat här är helt annorlunda uppbyggt än scheman i svenska skolan. Här har man fem ämnen som man läser varje dag, bara på olika tider. Men tiderna är bestämmda. Så man har ca 40 min med varje ämnen. Det kommer bli tjatigt tror jag med exakt samma ämnen varje dag... Då blir det ingen variation...
Jag kan nog redan nu säga vilka ämnen jag kommer tycka bäst om och vilket jag kommer tycka sämst om... Matten... Jag fattade inget alls. Själva övningarna vi gjorde har jag gjort för något år sedan, men det var englskan jag inte förstod. Jag var tvungen att fråga flickan som satt brevid mig också. Läraren som undervisar är omtyckt av alla vuxna -> föräldrar, men inte av eleverna. Jag förstår varför... matten kommer bli en pina... plus att jag måste plugga in min "svenska matte". Men konsthistoria, nyzeeländsk historia och outdoor education kommer bli awsome!!! Engelsak lektionerna kommer vara okej.
Kompisarna är snälla. De ställer roliga frågor dock... Till och med lärarna. Min Sport and rec lärare är halvt norsk vilket han var väldigt stolt över. Och en i min historia klass har mor och far föräldrar från Schweitz (hur stavas det?) Då kom min lärare med den smarta kommentaren, "men det ligger ju alldeles brevid varanndra!! Vad roligt!" Ja, de ligger ju i europa i alla fall...
Förutom matten, kommer jag nog att trivas i skolan i alla fall.

Men nu, är det dags att gå ner till "the town" om man nu kan kalla det så...

7 kommentarer:

  1. Hej Jennifer! Bra skrivet, intressant höra dig berätta. Vid tillfälle lägg gärna upp bild också. kram pappa mamma

    SvaraRadera
  2. Schweiz stavas det :P Om du vill kan jag köra matte via skype någon dag om det är nåt som är extra svårt. Kram Jossan

    SvaraRadera
  3. Okej :P

    TACK!!!! Det skulle vara jätte snällt!!! Men varför löser man inte ekvationer på samma sätt här som i sverige?? Trodde matte var lika överallt!!

    SvaraRadera
  4. Löser man dem på ett annat sätt? Det lät intressant, för matte borde ha samma sätt överallt... Du tror inte att det är något speciellt fall eller något sådant som det handlar om då... Några speciella ekvationer som hör till något form av undantag? Asså hur man löser dem ska ju i princip vara på samma sätt överallt, men det kanske är ekvationer du inte sett förr, eller så. Man har lite olika trix beroende på hur ekvationerna ser ut. Bland annat när det handlar om x uphöjt i saker, derivator och roten ur och sånt. Det vet jag inte om ni pysslat med än i gymnasiet... Skicka gärna ett mail med några av ekvationerna skrivna i word eller dyl, så att alla tecken blir rätt så ska jag se vad jag kan göra. Och om du vill bestämma en tid som vi skypar bör du nog också skicka det på mail eller facebook, för det hinner jag se snabbast, så jag vet tiderna etc. Det här ska vi fixa :) Kram Jossan

    SvaraRadera
  5. Hej Jennifer! Det är jättekul att läsa hur du har det!
    Ja, man räknar olika i olika länder, även i olika
    tidsperioder har det ändrat sig, men det är sätten att räkna som är olika, resultatet blir detsamma. Min pappa som var mycket bra pa matte, kunde inte förklara allt för mig. O jag kan inte heller förklara allt för mina tva. Likadant är det även med Jessica o Kevins pappa
    som ju inte är sa gammal. Men sen han gick i högskolan har det oxa ändrats en del. Fast mang a lärare fattar inte att resultatet är det viktiga, inte räknevägen.
    Kämpa pa! Halt die Ohren steif! GLG! Kram!!! Irene

    SvaraRadera
  6. Låter som en väldigt spännande skola :)väldigt annorlunda från en svensk skola, det måste vara kul ända att det är så olikt? :) Kramar Viktoria

    SvaraRadera
  7. Ja, det är roligt med annorlunda... Men jag blir lite frustrerad när jag ser något som skulle kunna göras på ett mer effektivt sätt, men man är inte tillåten att komma med förslag... Kramar Jennifer

    SvaraRadera