tisdag 3 maj 2011

Wellington and Auckland!!!!

Andra veckan på the holliday åkte jag och A-L till Wellington för att hälsa på Asina och Laise.

Tisdag 26/4
Vi åkte hemmifrån vid 07-tiden på tisdag morgon för att ta bussen till Whangarei. När vi kom dit bytte vi till the Nakedbus to Auckland. Medan vi väntade hade vi sällskap av en colomiansk backpacker. Han hade åkt runt i tre veckor med en tysk tjej, så han kännde igen A-L:s dialekt. Det visade sig senare att han har kompisar i Örebro, så han har varit i Swe ett antal gånger också. När jag frågade varför han inte kännde igen min dialekt (som han borde enligt mig) svarade han att jag inte hade någon. Det var bra tycker jag!! När vi kom till Auckland tog vi flygbussen till flygplatsen. Innan vi hittade rätt fick vi hjälp av en väldigt trevlig indie. Väl på flygplatsen irrade vi omkring ett tag innan vi hittade rätt, men sedan gick det som smort. Planet var on time och när vi anlände blev vi hämtade av Asina, Laise och deras "hostmum" Leslie (de bor hos sin områdesrepresentant). På väg "hem" åkte vi saitsing genom Wellington och upp till en look out. Det var molnigt så vi såg inte så mycket, men det var fint! När vi kom till huset åt vi middag och spelade kort.
Tyvärr fick jag en sådan hemsk hemlängtan!! Jag vet inte varför... Men jag ville bara hem, hem till Sthlm. Tur att jag har så bra vänner som hjälper mig!!! TACK MICKAN!!!!!!

Onsdag 27/4
Idag såg vi Wellington! Jag märkte hur mycket jag har saknat ett city!!! Jag har sagt det förr, men jag är mer city girl. Jag vet det nu. När vi gick runt kunde jag inte sluta le. Jag älskade det!! Jag har saknat city, pulsen, alla människor, allt man kan göra, cafeer överallt, bilarna, till och med tåget!! Amazing!!
Asina och Lais bor ca 45 min från city med tåg, så när vi kom fram gick vi till parlamenthuset och gick en guidad tur. Det var jätte intressant, stupid att man inte fick ta bilder though... Sedan gick vi lite till och tog the cable car up to a look out. Men eftersom det regnade var vyn inte så spektakulär som den borde ha varit. Sedan åt vi lunch på ett ställe liknande kungshallen. Sedan gick vi på te paka museum. Det var jätte intressant. Vi gick in i ett litet hus och vi kände hur the napier earthquake var!! Så nu kan jag säga att jag, nästan i alla fall, har känt en jordbävning. Vi gick runt där i några timmar och sedan fikade. Efter det gick vi runt lite på må få. Och vid 18-tiden gick vi till Fishermanns table och åt middag. Vid 20-tiden åkte vi hem. Eftesom utelivet i NZ börjar tidigare och slutar tidigare än hemma, så fick vi se hur det är i Wellington också. Och också, eftersom det är mörkt vid 18-tiden, fick vi se Wellington by night!!! Ett måste för alla som åker till NZ!!!! Jätte vackert!!!!!!

Torsdag 28/4
Idag gjorde vi en hel del!!! Vid 08-tiden åkte vi till Wellington, bytte tåg och åkte till Paraparamu (Kapiti coast). Vi började gå mot stranden för att få en vacker vy över Kapiti Island, men vi insåg att det var alldeles för långt, så vi gick tillbaka. Tog tåget till Porirua och gick och åt lunch i shopping centret. Sedan tog vi tåget till Para... något och försökte hitta vägen till "Adrenalin Forest"- High wire excitement (det var som en "klätterskog"). Men vi såg så vilsna ut, så när vi frågade en äldre dam (tant) om hon kunde visa oss var vi skulle gå, erbjöd hon sig att köra oss. Eftersom hon såg så snäll ut, det var mitt på dagen och vi var fyra tjejer, åkte vi med henne till the forest. Väl framme fick vi en demonstration av hur man skulle göra för att vara så säker som möjligt. Man hade en sele och säkerhetsvajer fastspänd och man var tvungen att hela tiden knäppa loss och fast var och en för sig allt medan man klättrade. Jag och Lais gjorde bara level 2 och 3 (ca 15 m över marken). A-L och Asina gjorde level 3,4,5 level 5 var 25 m över marken. Lais försökte med level 5, men vid första stationen blev det för mycket och Matt var tvungen att klättra upp och ta ner henne... Eftersom vi var de sista där, och hade åkt bil dit, visste vi inte hur vi skulle ta oss tillbaka till stationen. Så jag frågade tjejen som jag pratat med och hon sa att eftersom Matt bodde i Wellington kunde vi åka in till stan med honom. Så när vi var klara så åkte vi med honom in!
När vi kom tillbaka till Upper Hut gick vi på biblioteket och lånade tre filmer; Chokolade, När Harry mötte Sally och Mistress of Spices. Men vi såg bara den sist nämnda. Den var jätte bra!! Rekomenderar den starkt!!

Fredag 29/4 - Wellington till Auckland
Idag var sista dagen i Wellington. Vädret var vackert och det var varmt och skönt. Så vi åkte in till city, gick längs med vattnet från tåget, köpte varm choklad och gick oss och satte oss i gräset vid hamnen och solade och hade det skönt. Det var det vi gjorde i ca två timmar innan vi var tvungna att åka hem igen. När vi kom hem packade vi, åt middag och sedan körde värdmamman oss till flygplatsen. När vi satt i bilen började jag och A-L bli inte så lite stressade, hon kör nog så långsamt en människa kan möjligtvis köra utan att bli en trafikfara för långsamhet... klockan tickade och jag och A-L insåg att vi kommer missa flyget om hon inte trampar gasen i botten. Vi frågade lite försynt om hon kunde köra lite snabbare, och hon svarade att det är inte hela värden om ni missar flyget, som områdesrep. ger jag er tillstånd att övernatta på hotellet på flygplatsen... Tack för det!! Men vi kom i tid, om det berodde på att flyget var 30 min sent och vi hade inget bagage att checka in eller om det berodde på något annat, det vet jag inte. Men vi kom med planet.
I Auckland fick vi vänta ett tag på flygbussen in till city, men väl framme i city mötte Luca oss, ca 23 på kvällen!! Tack!! I stället för att åka direkt hem gick vi runt lite i staden och tittade på hamnen, och bara utelivet i allmänhet och alla lysen. Auckland by night är, precis som Wellington by night ett måste!!! Jätte vackert! Till skillnad från Wellington är Auckland varmt!

Lördag 30/4
Första hel dagen i Auckland. Eftersom vi missade brölloppet mellan prins William och Kate Middleton pga försenat flyg och prommenaden i Auckland, tittade vi på det medan vi åt frukost. Lucas värdfamilj hade spelat in det åt oss!! Tack för det!! Vid 11 tiden åkte vi in till city, A-L, jag, Luca och Michal (värdfamiljs son), han jobbar som kock i skytower, så han fixade in oss gratis där. Men jag uppskattade det inte så mycket som jag borde antar jag. Jag blev sjuk av svindeln!!!! Tornet är ca 200 m högt!!!!!!!!!!! Jag mådde inte bra kan jag säga, jag vågade knappt titta ner, så Luca tog min kamera och tog en massa bilder, så jag kan titta på bilder i stället, han har sina stunder... Men han retades med mig en hel del genom att hoppa på fönsergolvet och luta sig mot rutorna. När Michal fixade lunch åt oss (gratis i skytower) kunde jag inte äta, jag mådde för dåligt, jag och höga höjder går inte ihop...
A-L fick för sig att hon skulle göra "sky jump" så medan vi väntade på att klockan skulle bli 14 gick vi runt i hamnen och tittade på Americas cup segelbåtar (man kan få åka med och segla dem!!!! Det skulle jag vilja göra). Sedan gick vi tillbaka. Jag kan fortfarande inte fatta att hon gjorde det!! Man hoppar från 192 m höjd, rakt ner, med säkerhets linor så klart, men ändå!!! Jag var nog mer nervös än hon dock...
Men hon överlevde!!! Sedan åkte vi hem, Daniel hade kommit hem från sin dykar vecka utanför Whangarei, så vi sällskapade honom. Vid 17 tiden kom våran värmamma S. Hon skulle hämta sin bror och oss på söndagen. Efter middagen (visconsin burgare) åkte vi till Takapuna (A-L, Luca, Daniel och jag). Först gick vi till stranden och efter det gick vi på ett cafe. Daniel gjorde bort mig totalt inför en servitör!!! Jätte pinsamt!!!!!! INTE SNÄLLT DANIEL!!!!!! Efter det gick vi på bio, vi såg Thor i 3D. Jag kan starkt rekomendera även denna film, om Asagudarna, fast fel historia dock...
Vi kom hem efter midnatt...

Söndag 1/5
Idag åkte vi hem. Vi åkte direkt efter att S hämtat K på flygplatsen, sedan bar det av till Daragaville igen.
Väl hemma packade vi upp våra saker och sedan var det dags att åka till S dotter och hennes familj för middag. Det var roligt och trevligt. Så mycket annat hände inte på söndagen...

På måndagen klippte jag av mig håret, inte helt, det är någonstans mellan öronen och axlarna. Så nu är det kort... Men det ser bra ut, snyggt!!! :D :D

2 kommentarer:

  1. Ojojoj vad du får vara med om. Nu har du väl snart sett hela Nordön. Jätte kul!!! Väntar med spänning på bilder!
    Kram
    mamma

    SvaraRadera
  2. Jag vill se bilder från tornet!
    Låter häftigt allt du gör.

    Puss, Pappa

    SvaraRadera