lördag 2 april 2011

Buddy Camp

Jag har sagt det förr, och säger det igen, jag är dålig på att uppdatera min blogg... Men här kommer ett nytt inlägg i alla fall :)

Onsdag 30/3
Ja må hon leva, ja må hon leva, ja må hon leva ut i hundrade år! Ja visst ska hon leva, ja visst ska hon leva, ja visst ska hon leva uti hundrade år! Och när hon har levat, och när hon har levat, och när hon har levat uti hundrade år, ja då ska hon skjutas, ja då ska hon skjutas på en skottkärra fram! Och när hon har skjutits, ja när hon har skjutits på en skottkärra fram, ja då ska hon hängas, ja då ska hon hängas, ja då ska hon hängas på en häst bak och fram! Och när hon har hängits och när hon har hängits ja då ska hon dränkas ja då ska hon dränkas, ja då ska hon dränkas i en flaska champanj!!! Och när hon har ... osv.
Hurra Hurra Hurra Hurra
GRATTIS MORMOR!!!!!!!!!!!!
Eftersom jag inte hade tillgång till dator på hela dagen i onsdags, inte förrens idag, så kunde jag inte gratulera dig på födelsedagen. Men jag har skickat ett brev och vykort/grattis kort, så jag hoppas att det kommer fram till dig snart!!! Så jag säger grattis nu i stället, i efterskott :D Grattis :D

På onsdagen, jag hade en relativt bra anledning till att inte ha tillgång till dator, jag satt på en buss till "Buddy camp" som hölls på en kamping (top 10 i NZ) utan täckning för ens mobiltelefon.... så dator var inte att tänka på... Year 13 och Year 9 var tillsammans på Buddy Camp från onsdag 30/3 till fredag 1/4.
Vi har haft peer support en gång i veckan, där vi är indelade, tre seventh form och tre sex year 9.  På detta buddy camp satte vi ihop tre grupper i en stor grupp (åtta grupper sammanlagt) och vi hade olika aktiviteter med dessa grupper under dagen.
Så, på onsdagen började lägret med att vi åkte i bussar till campen, vi packade upp sakerna, year 9 hade två stora tält till förfogande (ett för pojkar och ett för tjejer) och i en halvcirkel framför dess två tält slog year 13 upp sina tält. Vi sov i "vanliga" tält. Efter att vi packat upp åt vi lunch. Sedan var det dags för första aktiviteten. Min grupp (nr 4) hade Funky Crafts. Där knöt vi armband, vänskapsband. Efter en timme var det dags att byta aktivitet. Vi hade åtta olika aktiveteter sammanlagt under tre dagar.
Jag har en jobbig förskylning, jag blev sjuk i fredags förra veckan, sedan blev det bara värre... i söndags var jag ute och seglade, en tävling, vilken jag förlorade, by the way. Så blöt och kall en hel dag gjorde inte förskylningen bättre... På tisdagen var jag så sjuk att jag var tvungen att gå hem från skolan... så jag var inte direkt i form för Buddy Camp på onsdagen. Men jag åkte med i alla fall!!
Vi hade roligt, vi gjorde många roliga saker, men jag hade inte så kul som jag kunde ha haft om jag inte varit så sjuk... Jag kunde inte delta i någon av aktiviteterna förutom Funky crafts. Men min kära vän M höll mig sällskap, hon stod över aktiveterna (vilket hon inte direkt var ledsen för, vattnet var svinkallt och fotboll, var inte hennes grej...). Men det var kul att vara med och titta på och hålla koll på "våra barn". Som tur var hade vi R, Je, Jo och T från year 13 i vår grupp så de var med i alla aktiviteter med year 9. Så jag och M kunde titta på. Vi hade roligt, och mycket vackra bilder finns på M :P Haha många flum bilder och sedan några riktigt bra!! Jag ska lägga upp bilder från buddy camp på bloggen.
På kvällen gjorde vi upp ett schema för year 13:s natt shift. Fem personer i taget hade shift i två och en halv timme under hela natten. Första shiftet hade 10 personer, för då gällde det att få year 9 i säng. Jag, M, A-L, L, A, T  och tre killar hade första shiftet 21-22.30. Det blev helt misslyckat. För alla andra year 13 kom och störde och jagade upp year 9 och förstörde allt för oss, a pain in the ass!!! Men okej, vi gjorde vårat bästa.
Under natten sov jag knappt alls, jag var jätte kall, hostade och nös och mådde jätte dåligt!!!
En kommentar från L som var väldigt rolig, när vi satt och drack varm choklad innan vi gick och lade oss var: "And we all wake up and we are dead"

Torsdag 31/3:
Klockan 07.00 blåste Mr W i granade wissle (vovocela) och väckte oss. Dags för morgon runnning. Hälften av oss gick, men några sprang, ca 1 km tror jag det var. Alldeles för tidigt tyckte jag, men eftersom jag är year 13 så hade jag fördelen att jag visste i förväg att detta var vad som skulle hände, vilket stackars year 9 inte visste... Det var mycket som year 9 inte hade en aning om, men som vi andra visste. Jag tyckte lite synd om dem, för de hade tusen fler regler än year 13. En regel som jag tyckte var lite kul (som även gällde year 13) var att om någon i staffen eller year 13 hör någon svära (staff, 9, 13 spelar ingen roll) var det 30 armhävningar som gällde!! Tur att jag inte har för vana att svära!!
Resten av dagen flöt på bra. Jag höll på att frysa ihjäl, jag hade underställ, jeans, tre tröjor, flees, jacka, mössa och vantar och det var 25 grader varmt, man kan säga att jag hade feber... så jag sov tre timmar i Mr W cabin. Sedan kännde jag mig bättre och satt med M och tittade på när vår grupp hade slippery slide!! Det såg jätte kul ut!! Tog några riktigt bra foton :D Jag drack te eller varmt vatten hela tiden för att hålla värmen och lindra halsen. Jag var alldeles yr i huvudet hela dagen och mådde inte bra alls, men på kvällen så kände jag mig lite bättre, så det var bra. Vi hade Burma trail. Vilket var ungefär som en spök runda för year 9 och year 13 var de som anordnade detta, lärarna hade gått och lagt sig, så det var endast vi uppe. Jag var inte "spöke" jag stod vida start/finish och tog emot och skickade iväg year 9.
Och det var tur, för mitt shift med K, A-L, Ma och C skulle vara 03-04.30. Men när skiftet börjde väckte A-L mig inte. Hon tyckte att jag behövde sova. K och C var inte heller där... hon lyckades inte väcka dem, men Ma var där och B, T och Ka så det vägde upp. När det var en halvtimme kvar av skiftet vaknade jag i alla fall och avlöste A-L. Sedan gick jag och lade mig igen.

Fredag 1/4:
Idag väckte Mr W oss klockan 07 igen med granade wissle för morning run. Men idag behövde year 13 inte springa, som tur var. Vi hade sleepin till 08... vilket var skönt!! Jag hade två sovsäckar, för min vän T hade fått en ny av sin pappa dagen innan, så hon behöll den gamla som jag kunde ha över min under natten. Vilket betydde att jag kunde sova. Förutom mitt nattskift en halvitmme...
Idag hade vi sista aktiviteten, big ball soccer (pilates boll). Jag och M satt och tittade på och pratade. Sedan, efter lunch packade vi ihop våra saker och det var dags att åka hem. Vi var hemma igen vid tre tiden.

Det var Buddy Camp. Jag kanske skriver något mer om det någon annan dag. Jag mår inte så bra, min förskylning har inte direkt blivit bättre... så jag ska ta mig en tur ner till apoteket tror jag...
På måndag, om jag har tur, får jag tillbaka min dagbok från suvival camp så jag kan göra ett inlägg om det också. Men jag tror att det blir olika inlägg för varje dag, för jag har så mycket att skriva om!!!!
Kolla in bilderna också som jag lägger upp från Buddy Camp :D

2 kommentarer:

  1. Krya på dej!!! Verkar som du haft kul. Jag har oxå vart sjuk. Kräksjuk :( Men du verkar haft det värre med feber å allt. Hoppas du blir bättre snart. Länge leve Alvedon :) Kram Jossan

    SvaraRadera
  2. Tack!! Jag hade jätte kul. Hoppas du gillar bilderna som jag har lagt upp också :)
    Alvedon finns inte här, men jag dricker host medecin (som förövrigt smakar gott... vad har hänt med den annars fruktade medecinen??)
    Kram Kram

    SvaraRadera