onsdag 23 mars 2011

Whangamata

Okej, fösta "special inlägget". Whangamata. 11/3 - 13/3.
Ingen skola idag. Istället packade vi, städade huset och förberädde oss inför en weekend i Whangamata. Vid 11-tiden var vi klara att åka. Istället för att ta den "snabba" vägen till Auckland, åkte vi via Whangarei för att plocka upp F och fixa så man kan veva ner rutorna i bilen. Vid 13-tiden var vi klara att verkligen börja våran färd. Från Whangarei till Auckland tog det oss ca 2,5 timmar. Till Auckland kom vi lagom till rusningen när alla ska hem från jobbet på en fredag... Så det var bilkö genom hela Auckland, vilket var både bra och dåligt. Dåligt, för det tog oss vääääälidigt lång tid att komma ut ur stan, men bra, för vi fick en chans att verkligen se Auckland från bilrutan... :) När vi tagit oss ut ur Auckland stannade vi och köpte dricka och något att tugga på inför resterande resa. Från stoppet tog det oss ca 3 timmar innan vi var i Whangamata. Hela vägen stannedes vi upp av vägarbete, så det var antagligen därför som det tog oss så lång tid... Vem vet?!
Väl framme, träffade jag och A-L för första gången R och M med deras utbytestudenter D och L. D var från Sverige, Stockholm och L från Tyskland, Dysseldorf. R och M är deras hostparents, vänner till S, vår värdmamma. Det var lite kul att R och M hade två pojkar från Swe och Germ när S har två tjejer från Swe och Germ. F är från Schweitz (hur stavas det?) men hon förstår tyska. Så jag och D pratade Svenska medan de andra tre pratade lite tyska, men mest engelska, för F förstod inte allt... Men det var skönt att prata svenska igen, inte bara på skype...
När vi hade packat ur bilen och gjort oss hemmastadda i gästhuset där vi ungdomar sov, bytte vi om till badkläder och gick ner till stranden, ca 400 m från stugan. (R och M har som en "sommarstuga" i Whangamata, de bor i Auckland). Vattnet var jätte varmt och skönt, men det var starka strömmar. Jag gick bara ut så vattnet nådde mig till midjan, medan de andra försvann långt ut... Det var lite läskigt när jag inte kunde se dem...
När vi badat klart gick vi tillbaka för att äta middag, efter middagen gick vi runt och tittade på byn, det verkar som om Whangamata är ett populärt ställe, när man ser hur de flesta husen ser ut, de som bor där har pengar...!!! (R och M hade en "vanlig" stuga). Vi hyrde tre filmer som vi skulle tittada på också,  D, som valde två av dem hade inte en allt för bra film smak (säger jag som tjej) Smokin aces 1 & 2, de gick i princip ut på att döda så många man kan på 1 ½ tim... rätt äcklig och hade ingen riktig handling... Sedan såg vi Hangover. Bättre än de två andra, men inte direkt bra... Vi somnade vid 03-tiden. Under nästan hela kvällen/natten smsade mamma med mig, om jordbävningen i Japan och den kommande tsunamin i NZ. Antagligen därför som strömmarna var så starka när vi badade.  Glad att jag inte gick lika långt ut som de andra. Tsunamin kom till NZ, som förutspått. I Whangamata var den inte så stor, ca 1 m. Vilket var skönt eftersom vi bodde så nära stranden.
Jag vaknade vid halv åtta. Gick upp och satt och läste tills jag såg att de vuxna var vakna, då gick jag in till stora huset. Vid åtta tiden kom även D och L. A-L och F sov fortfarande. Vid 10-tiden åt vi frukost. Pannkakor som D och L hade gjort på grillen!! Jätte gott! I princip hela dagen spenderade vi på stranden. Direkt efter frukost gick vi en prommenad ner till hamnen och tittade (jag tittade, de andra var måttligt intresserade) på alla båtar, speciellt segelbåtarna. Sedan hämtade vi två kajaker och gick ner till stranden igen. Men strömmarna var så starka så efter ett litet tag, enbart D och F provade, gav vi upp- Jag solade och tog bilder, de andra badade, drev med strömmen, simmade tillbaka, drev med strömmen osv, hoppade från kajen och ner i vattnet, fick bra bilder. Efter lunch, gick vi en "långprommenad" och köpte glass, sedan låg vi på stranden och åt den, D och L somnade och A-L och F satt och pratade, jag fick lite tråkigt. Så jag skrev "Per Aspera Ad Astra" (genom svårigheterna mot framgång) i sanden och fyllde i med snäckor. Tyvärr hade jag glömt kameran i stugan så jag har ingen bild på det. När killarna vaknat gick vi hem igen. Eftersom vi var på andra sidan stranden (ca 1-2 km lång) gick vi längs med vattnet hem. Vägen dit hade vi gått genom bostadsområdet.
Till middag köpte vi chips i fish and chips shoppen i byn och M grillade kött. Eftersom det var D:s 17 års dag firade vi honom med tårta och lite pressenter som jag och S hade köpt under dagen (vi "smög" iväg). Väldigt god tårta! Efter middagen gick vi på byn igen för att hyra nya fimer, ingen av filmerna var någon som jag ville se, en av dem var Paranormal activity 2, så jag följde med S och R på en kvällsprommenad. När jag kom tillbaka och filmen var slut bestämmde de sig för att gå och ta ett natt dopp, men jag stannade kvar och läste, somnade vi 23 tiden.
Vaknade vid 08-tiden, de vuxna var redan vakna, så jag gick in i stora huset och läste och hjälpte till med frukosten. Efter frukost tittade vi på en annan film "piraja" Blä!!! Jätte äcklig, skräckfim... Vill inte gärna bada i havet efter detta... Sedan packade vi ihop grejorna och gjorde oss redo för avfärd. Eftersom R, M, D och L också skulle hem, hjälptes vi åt att städa stugan.
Vi hade bestämmt att vi skulle stanna i Auckland och äta lunch hos R, M, D och L. Så vi åkte "tillsammans" fast i olika bilar. På väg till Auckland stannade vi i Paira för att titta på L&P flaskan som står där (jätte stor). Vi fotograferade och var som riktiga turister... :P I Auckland åt vi en snabb lunch tillsammans, sedan åkte vi till ett shopping center (bara vi, S, jag, F och A-L) S gick och handlad mat, jag, A-L och F "shoppade" så mycket som man hinner på lite mindre än en timme... Jag köpte ett skärp. Sedan åkte vi hem. Släppte av F i Whangarei och sedan hem till Darg. Här packade vi ur bilen, åt middag, såg TV och sedan gick vi och lade oss. S hade köpt halsband till mig och A-L som ett minne av Whangamata. Mitt är blått med en delfin!!

Det var den helgen!! Nästa "special inlägg" blir om Paradise beach och the suvival camp! Men jag måste först få tag i min dagbok från Mr. Jag skrev 66 sidor!!! *stolt*

3 kommentarer:

  1. Låter som du har det ok ;-)
    Kram Anna-Lena F

    SvaraRadera
  2. Tjena!
    Synd om dig - not!!!
    Kul att läsa om dina äventyr. Ser fram emot nästa inlägg.
    Mailar dig på din mail oxå.
    Pappa

    SvaraRadera
  3. Hej Jennifer
    Åhh, så härligt det låter, kul att läsa när man känner till ställena du har besökt.
    Carls favoritläsk är LP ???!!! jag tycker inte den smakar gott, smaken är som baken.
    Fortsätt ha det bra och använd solskyddsmedel!
    Annelie

    SvaraRadera