måndag 18 april 2011

Cape Rienga

Nu har jag något roligt att berätta igen :D Bra va?
Våran resa upp till Cape Rienga började på fredagen den 15/4. Dagen innan, torsdag, kom Daniel, Luca och Ruth från Auckland. De skulle följa med, så de sov över. På fredagen packade vi bilen, "åtta sitsare" så vi sex personer fick plats allihopa. Vårat första stopp var i Whangarei, S skulle fixa något till sin bil. Sedan åkte vi till Whananaki, för att titta på en bro, 1 km lång, byggd av en Maori familj för att deras barn skulle kunna gå till skolan. Den var lite läskig att gå över, den påminde lite om en hängbro... Efter det åkte vi till en grotta, där fick vi en guidad tur. Grottan var såååå cool!! Det var stalagniter och stalagtiter, och i taket fanns "lysmaskar", det var larver som levde 10 månader som larv - då gällde det att äta, för de hade två månader som fjäril - då kunde de inte äta, så de svalt ihjäl... sorgligt, för de var så vackra!! Efter det åkte vi till Kerikeri, för att äta lunch och titta på Hunderwasser toilets. Det var inte så mycket att se faktiskt... det var bara kakel i olika färger och vanliga toaletter... Efter det åkte vi genom en jätte mysig litet town, A-L, Luca och Daniel provade att åka segway på ett hotell som fanns där, sedan åkte vi till ett vattenfall i närheten.
Efter det åkte vi till en souvernir/choklad/godis butik, där fanns så väldigt mycket som jag skulle vilja köpa, men man kan inte köpa allt... Efter det åkte vi till chokladfabriken, men den var mycket mindre än jag föreställt mig, hälften så stor som den i Åre. Sedan åkte vi till Manganui, först till en kulle med en memorial sten på, tog roliga bilder, njöt av utsikten, och sedan åkte vi vidare till själva Manganui, och Manganui fish shop. Samma som vi ätit på påväg hem från Survival camp. Sedan åkte vi till stället där vi skulle övernatta, i närheten av 90 mile beach (som igentligen är ca 60 miles).

Lördag 16/4
Vi gick upp vid sju, fixade oss och åt frukost, sedan åkte vi iväg vid halv nio. Först åkte vi till Te Paki för "Sandboarding", men han som höll i det var inte där, så vi åkte vidare till Cape Rienga istället. Cape Rienga är en fyr on the very end of Nya Zealand. Den var sååå cool!! Så väldigt vackert! Jag bestämde att det var den hitintills vackraste platsen på Nya Zealand!! Man såg hur Tasmansea och the Pacific gick ihop, med vågor, det var som om det var grynnor, fast det inte var det, jätte häftigt!! Efter att vi varit där, och beundrat hur vackert det var, åkte vi tillbaka till Te Paki för att sandboarding. Men han var fortfarande inte där, så då åkte vi och hyrde egna istället. Det var som vanliga surfboards, men man surfade på sanddynorna, som att åka pulka. Men jag tror jag är för tråkig för det. För jag tycket inte att det var så kul. Jag gjorde det två gånger, sedan tittade jag på när de andra gjorde det. Två gånger räckte, då visste man vad det var. Kanske var det för att jag fortfarande är förskyld?
Efter sandboarding åkte vi till en souvernir/Kauri/art butik. Det fanns en jätte cool trapp av Kauri, det var som i ett träd, som om de hade karvat ur trädet och bara lämnat skalet kvar och gjort en trapp innuti, jätte cool. Det fanns andra konstverk av Kauri också, bänkar, bord, stolar, ansikten, massa häftiga saker!! Sedan hade de tavlor av Peter Latham, jag blev helt föräldskad i en tavla föreställande Cape Rienga. Den var så vacker!! Efter att vi hade varit där köpte vi middag på KFC och åkte till lodgen där vi skulle bo denna natt. När vi kom dit åt vi middag och sedan gick vi ungdomar till "receptionen/launch" och spelade pingis. Jag och Daniel försökte lära A-L och Luca att prata svenska, det var så roligt när de skulle uttala orden, A-L var duktig, hon lät som en skåning, men Luca var hopplös, oj vad vi skrattade!!! Sedan såg vi lite TV, och jag var först av oss att gå till sängs.

Söndag 17/4
Vi åkte till början av 90 mile beach, man såg hur landet buktade in, och hur det gick uppåt, det var som ett C bak och fram. Coolt! Sedan åkte vi och tog färgan över till Rawanae, och från där åkte vi till Omapere och åt glass, det var jätte vackert!! Vattnet var alldeles klarblått, något mellan mörkt blå och ljust blå, det är obeskrivligt!!  Så vackert! Vi åkte till en look out i närheten, sååå vackert!! Breath taking!! Obeskrivbart, måste ses!! Sedan åkte vi till puzzle world. Det var kul. Han som gör dessa puzzel reser över hela världen med dem. Först gick vi genom en laburint i ett majs fält, och letade bokstäver, dessa bildade sedan meningen "Raw Salami Meatloaf". Efter det höll vi på med puzzlerna. Men det var inte som vanliga "bords puzzel" att man skulle lägga ihop bitar och det bildade en "tavla" han hade sådana också, men de puzzlerna som vi höll på med var mer IQ, som rubrikskuben. Det var olika saker som man var tvungen att "think outside the box". Men det var så enkelt när man väl kom på det, frustrerande, jag tror att jag var för dum för det, jag tänkte för mycket. Han sa till mig "I like giving you these puzzles because of your reaction". Hm, tack för den. Han skrattade åt mig, lika gjorde alla andra (vi och en ungersk familj). Men det var kul!
Efter puzzle world åkte vi till Kauri forest, där det jätte stora Kauri trädet finns, det som finns på nästan alla bilder som har med NZ att göra! Det var coolt!!
Efter det åkte vi till The lakes (Kai Iwi Lakes) bara för att visa killarna, efter det åkte vi hem.
Det var slutet på våran Cape Rienga trip.
Jätte vackert land!! Jag blir förvånad varje gång!! Jag tror att jag har börjat vänja mig vid landskapet, och så får man se något ännu mera vackert!! Helt otroligt!! Nya Zealand måste bli sett!! Jag kan omöjligt beskriva det med ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar