fredag 4 november 2011

South Island Tour

Bered er för ett långt inlägg... 10 dagar på sydön med andra STS studenter anordnat av NZET. Vi hade det amazing och jag fick många nya kompisar :D

Måndag 10/0
Idag började våran sydönresa. Vi möttes i Christchurch klockan 16.00 på flygplatsen. Men jag, A-L och Tessa hade anlänt dagen innan (vilket betydde att vi upplevde 5.7 jordbävning/efterchock... Inte kul...!!
På morgonen på måndagen gick vi på Antarctic center för att ha något att göra medan vi väntade på att klockan skulle bli 16. När vi kom dit mötte vi Simon och Oliver (Simon från Västerås och Oliver från Tyskland). De är också här för the tour :) Tillsammans gick vi runt på centret, såg pingviner och upplevde en snöstorm (ner till -19 med vind...). Vi åkte med en "Hägglund" (bandvagn) två gånger för att det var så roligt och sedan vid 13 tiden gick vi tillbaka till flygplatsen för att vänta på resten av STS studenterna. Inte förrens 14.30 började people dyka upp. Jag träffade en tjej från NV09 programmet på Åva, har aldrig träffat henne förut dock. Uppenbarligen är det en kille från Teknik här i NZ också, inte med på sydön dock. Intressant.  Klara från Aussi kom också (hon var utbytesstudent hos A-L förut och kom bara för sydön). När alla var på plats packade vi in oss i bussen och åkte iväg till Kaikoura, första övernattningstället. Av oss alla på resan är det bara jag, A-L, Asi, Lais och Andrin som varit här sedan Januari, resten kom i Juli.

Tisdag 11/10:
Idag skulle jag och A-L ha gjort Whale watching, men det blev inställt pga dåligt väder till havs... synd... Även swimming with dolphins blev inställt, så vi åkte till ett vattenfall inne i en skog där sälungar lekte. Det var jätte fint! Efter det hade vi free time i town och vi gick runt i olika souvernirbutiker (jag, A-L, Asi och Klara). Sedan åkte vi alla till en Sheepshearing show. Det var kul och jätte söta lammungar!! Sedan spelade vi touch rugby (inte jätte kul eftersom vi inte känner varandra så väl än...). När vi kom tillbaka till lodgen hängde vi bara och efter middagen spelade vi lite rugby igen. När det blivit mörkt gick vi till spa poolen och sedan in i en bastu. Jag säger bara en sak, bada aldrig bastu med ett gäng finskar... Det blir varmt... Men jag tror jag var den enda förutom finskarna som faktistk stod ut med värmen i alla fall... ;)

Onsdag 12/10:
Idag åkte vi till Motueka (vet inte om jag stavade det rätt). Vi hade kisspaus i Blenheim och lunch i Nelson (hittade ett svenskt bageri i Nelson, men de hade inte kanelbullar...). När vi kom fram till Motueka packade vi in oss i stugorna, jag och Asi delar. Sedan spelade vi "apan i mitten" några stycken (med en rugby boll såklart). Efter middagen lekte vi lekar med en annan utbytesstudent grupp bestående av tyskar och asiater, de är alltid en dag före oss. Efter det gick vi ner till town några stycken men bara en lite stund, fanns inget att göra.

Torsdag 13/10:
Efter frukost idag hade vi ett gruppfoto. Sedan åkte vi till Abel Tasman national park "Leave nothing but footprints take nothing but pictures". Halva gruppen kayaked och halva gick. Sedan möttes vi i Appel Tree Bay. På stranden åt vi vår matsäck och några badade (freeeezzzing). Vi skrev "Jag älskar dig" i sanden i alla språk vi hade. När vi kom tillbaka till Motueka stannade vi några stycken i town och vi såg när Eemeli och Vini gjorde skyjump!! Cool!! När vi kom tillbaka till campen satt vi (jag, A-L, Asi och Klara) i A-L och Klaras stuga och masserade varandra. Efter middagen delades vi in i grupper med endast en kille i varje. Det var dags för NZET next top model!!!!! Tjejerna klädde upp killarna som tjejer!!! Crack up!! XDXDXD Killarna gick verkligen in för det vilket gjorde det ännu roligare :D :D Min grupp klädde upp en fransos som redan som kille hade feminina drag ;)

Fredag 14/10:
Idag var den längsta bilresan... Såg inte fram emot det eftersom när jag klädde mig denna morgon rörde jag mig för fort och fick ryggskott... &%¤#" Det gjorde ont!! Asi masserade mig lite i bussen dock. Första stoppet var Panncake rocks!! Det var helt amazing!! Sedan var det Greymouth och the Greenstone factory och sedan anlände vi till Franz Josef. Vi packade in oss i rummen och sedan hade vi fri tid ett tag. Precis innan middagen "knäckte" Jens (Norge) min rygg *knak knak knak knak* lät det genom hela ryggraden. Men det var skönt!! Efter middagen gick vi till the hot pools, liknande the Polonesian spa i Rotorua. Vi masserade varandra och sedan masserade Eemeli mig!! OMG han var såååå bra på det!! Helt amazing bättre än en massör I reacon!! Efter ca 2 tim i spa poolerna gick vi tillbaka till motellet.

Lördag 15/10:
Efter frukost idag var det dags för mig, Klara och Andrin att åka helicopter över Franz Josef glacier!!! Pga moln över Mt Cook kunde vi inte göra 40 min så vi gjorde en 30 min istället, men hade snö landning!! Först satt jag och Klara fram och på väg tillbaka var det Klara och Andrin. Men det var jätte coolt!! Jag ska flyga helicopter istället för flygplan!! It was AMAZING!!! Sedan åkte vi till Fox glacier, jätte häftig natur där!! Sedan hade vi ett stopp vid en lookout, sååå vackert!! Det var över havet och oh!!!! Sista stoppet innan vi kom fram till Wanaka var the Puzzling world. Jätte kul men väldigt frustrerande labyrint och jag och Lucas (som gick tillsammans) gav upp och tog nödutgången ut när vi inte kunde hitta den rätta exiten... Fail... :( När vi kom till Wanaka packade vi in oss i rummen och sedan hade vi free time och skulle fixa middag själva. Jag, Asi, A-L, Klara, Andrin, Adam, Simon och Eemeli gick på en resturang tillsammans. Det var jätte roligt men alla "klagade" på min långsamhet i att äta mat... Haha!! Sedan gick vi tillbaka till the X-base (Andrin och Eemeli stannade i town) och vi såg rugby France vs Wales! Bara för att retas med Lucas och Helene hejade alla på Wales... men France vann...!!

Söndag 16/10:
Första stoppet var AJ Hackett Bungy. Vi såg en film om Bungyns utväckling och sedan var det dags för några stycken att hoppa!! Vi andra såg på :) Klara köpte en bok i souvernir butiken om Aussi jokes. NZ och Aussi är som Sverige och Norge. Ett av the jokes var "What do you call a beautiful women in Australia? A tourist!" HAHAHAHA Sedan stannade vi för lunch i Arrowtown. Vilket underbart town det är!! Så vackert och romantiskt, påminnde lite om Visby. Såg en jätte snygg Pontiac, grön!!!! Sedan åkte vi till Te Anau. Vägen dit var så vacker så att försöka beskriva den med ord skulle bara förstöra det... När vi kom dit och packat in oss i rummen övade killarna på sin Haka och tjejerna på sin song Pokarekare Ana. Efter det gick vi till the supermarket och sedan satt vi några stycken i ett av rummen och pratade. Btw både jag och Adam vill bli advokater, han med brottslighet och jag med familjer, det var kul!  Efter middagen spelade de ett boll game och sedan var det dags för Aussi vz NZ (or Wallabies vs All Blacks). Vi samlades alla i ett TV rum, några hade facepaint och vi hade en AB flagga!! Stackars Klara, alla hejade frenetriskt på NZ utom hon... När det stod klart efter ett intense game att NZ skulle vinna försökte hon smyga ut... Haha

Måndag 17/10:
Idag var en tidig morgon. Vi packade och vi åt frukost på bussen. Äntligen dags för Milford Sound!!! Första stoppet påväg dit var "Mirror lakes" och det var verkligen som speglar!! Nästa stopp var en liten å där man kunde dricka vattnet direkt. Alla var jätte exalterade utom jag... Man kan dricka vattnet i svenska fjällen också... Men för de andra tror jag  detta var första gången de drack vattnet direkt ur en å... Sista stoppet innan the Sound var utanför en 1.5 km tunnel utan lysen... Läskigt om man möter någon, speciellt som busschaffören stängde av lysena på bussen för att det skulle bli riktigt mörkt... Sedan kom vi fram till BEAUTIFUL Milford Sound!! WOW!!! Det måste vara ett av de vackraste platserna på denna jord!! Vi åkte ut med en båt, och vi såg magiska vattenfall, sälar och pingviner!! Jag ska inte ens försöka sätta ord på det, detta måste bli upplevt!!! Efter det åkte vi tillbaka till Te Anau för lunch och sedan åkte vi till Queenstown. När vi kom fram, så dirket gjorde killarna sin Haka och tjejerna sjöng sin sång för att tacka av våran FANTASTISKA buss chafför Merv!!! Han var helt otrolig!! Bästa busschaffören någonsin!!
Efter att vi packat in oss i stugorna spelade vi kort några stycken, bluffstopp, men jag var jätte dålig på att ljuga och hade det inte varit för att Simon och Adam hjälpt mig hade jag givit upp...! Vid 18 tiden var det dags för "tävling" med två andra grupper som vi kom i kapp där, Killarna från grupperna tävlade i Haka och tjejerna sjöng tre olika sånger beroende på grupp. "Våra" killar vann då de var mest högljudda och tog av sig tröjorna!!! Tror att vi tjejer vann också. Men de andra grupperna sa att det var ingen tävling... Bara ett kul get together... bara för att vi var bättre tror jag :P Till middag åt vi Hangi. Jätte gott!!

Tisdag 18/10:
Idag efter frukost åkte vi jetboat (inte jag dock). Sedan hade vi fri tid och vi gick runt i town, olika souvernir butiker, och vi satt på ett cafe 1 tim för att det regnade. Jag gick in i ett konst galleri och hittade en förtrollande vacker tavla på Milford Sound och önskade att jag var millionär!! Vid 17 tiden hade jag, A-L, Asi, Klara och Tina ett möte med the tour manager eftersom vi skulle missa det "riktiga" mötet eftesom vi ville gå på bio. Vi såg filmen Footlose!! Wow den var bra!! Efter det dansade vi runt på gatorna medan vi letade efter en resturang att äta middag på. Vi hade så sjukt kul!!!! Sedan dansade vi runt ännu mer och folk måste helt seriöst trott att vi varit full..., HAHAHA oj vad kul vi hade!!!!
När vi kom tillbaka joinade vi de andra. Men det var inte allt för kul, inte när man som oss bara ville dansa. Tillslut lärde Eemeli mig att dansa Tango!! Oj oj oj, han är ju helt otrolig. Bra på att dansa, massera och är jätte kul!!! Vi skojade när vi gått till sängs och sa att det är ju så svårt att hitta den perfekta killen. A-L svarade att nej det är det inte, han heter Eemeli och sover i stugan intill :P:p:P hahaha

Onsdag 19/10:
Efter frukost idag gick jag och Klara ner till the day spa för en halvtimmes massage och en halvtimme facial!! Oj vad skönt det var.Vi hade en "Swedish massage" (det fanns ingen New Zealand massage :P) Men de masserade min rumpa... Hm... Det var skönt och avslappnande och när vi gick hem måste det ha sett lite roligt ut, för vi hade ett leende på läpparna, gick med benen lite brett isär pga olja mellan skinkorna och håret på ändä för att de masserat vårat huvud... hahaha... Vi gick till lodgen och bytte om och fixade till oss och sedan ner till town. Klara, Asi och A-L åkte iväg för bungy resp. sky jump så jag hängde med Simon och Adam och åt lunch, sedan var jag med Janek, Johanna och Helene när tjejerna shoppade och sedan igen med Simon och Adam. Vi gick bara runt i town. På eftermiddagen/kvällen åkte vi upp på berget och hade ett till gruppfoto och sedan rodelbana!! Super kul!! Jag och Klara hade såååå roligt och tog funny photos!!! hahah!! " Please, Do not stand on the concreat water tanks" vad gör Klara, hon står på the concreat water tanks... hahahahaha!!!! Sedan var det avslutningsmiddag och prisutdelning. A-L vann vår maskot för "little miss sunshine".  Men det luktar fortfarande av killparfym... vill nog inte ens veta vad den var med om... xD
Sista kvällen :´(

Torsdag 20/10:
Gick upp först vid 06 tiden och sa hejdå till de första personerna som åkte... Sedan vid 08 tiden och sa hejdå till de andra. Sedan packade jag min väska och tillsammans med de sista som var på samma skjuts som jag satt vi och pratade om hur mycket vi kommer sakna varandra... Laura sa något väldigt vist "You will always see each other twice". Jag håller fast på det!!  Vid 09 tiden sa vi hejdå till Janek, Johanna och Helene som blev hämtade av Helenes värdpappa eftersom de bor på sydön inte allt för långt från Queenstown.  Sedan var det dags för oss att åka. När vi kom till flygplatsen sa vi hejdå tillvarandra och jag, A-L och Tessa gick till vårat plan... När vi anlände till Auck. träffade vi Johanna (finland, den andra Johanna var från tyskland) och Adam som väntade på sin försenade buss till Whangarei. Ví sa hejdå till dem en andra gång och sedan mötte vi Ruth och vi åkte "hem"...

Det var det... Sydön resan är över... :( Jätte tråktigt. Vi hade såååå roligt och jag hoppas att jag kommer träffa dem igen...

När jag skriver detta är det ju ett tag sedan själva resan och jag kan tala om att jag än så länge har träffat igen Adam, Simon, Laura, Sara, Tina (A-L och Tessa såklart också). Men jag har bara kontakt med Adam och Simon... Lite med Tessa, men eftersom hon bor hos Ruth träffar jag henne med jämna mellanrum i alla fall och jag bor ju med A-L.

Bilder kommer snart :)
Kan också tipsa om en annan blogg som är värd att kolla in http://www.adamnz.blogg.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar