torsdag 4 augusti 2011

North Island tour!!!

Helloooo!!
I söndags kom vi hem från våran North Island tour och efter det var jag så trött att jag stupade i säng! Denna veckan so far har varit fullt upp. I måndags kom våran Japanska "internationella student". Deras skola i Japan, Yakushima, har ett "byte" med D.H.S fast det är inga Kiwi som åker till Japan, bara Japaner som kommer till NZ. Så, en av dem bor med oss under två veckor (det är tiden de är här). Hon är jätte snäll men tyvärr pratar hon nästan ingen engelska... Det är sex tjejer och en kille plus deras lärare. Igår spelade de hocky med oss på astron och idag deltog de i rock climbing i gymmet. Vi hade jätte roligt. Jade, Stevie, Kodie och Vana demonstrerade "rock climbing gladiator", två av japanskorna provade, men de tyckte att det var läskigt. Ingen av dem verkar gilla höga höjder. Men vi hade roligt. Tyvärr är vi så få från sport and rec som kan belay, så eftsom jag är en av dem, hann jag inte med att klättra något... Men det är lika kul att titta på... nästan.

Men för att återgå till vad vi gjorde under tio dagar på våran North Island tour.
Tisdag 19/7:
Idag åkte vi till Whangarei och gjorde lite shopping och på kvällen hämtade vi Asi när hon kom med bussen från Rotorua. I en av butikerna jobbade en tjej, som när hon fick veta att jag var från Sverige, berättade att en gång om året åker de och hälsar på kompisar i Dalarna. Hennes mamma var där nu, och hon skulle ta med sig pepparkakor till NZ, för om det var något som hon älskade, så var det pepparkakor.
Onsdag 20/7:
Idag på morgonen hjälpte vi S att baka och på förmiddagen gick vi ut på byn för att visa Asi runt. Jag och A-L gick in i parken utanför Countdown för första gången... det känndes väl halvbra att vi inte ens varit in i Dargs. enda park än... Men bättre sent än aldrig?! Vi tog massor av bilder med Asis kamera och sedan gick vi fram och tillbaka på "main street". På kvällen bakade A-L och Asi muffins.
Torsdag 21/7:
Idag var vi barnvakt åt Ayla och innan lunch åkte vi ner på byn, hämtade Aylas bilstol, lämnade kottar till Big Dave´s och köpte fish and chips. Vi åkte ner till stranden och visade Asi, eftersom det regnade satt vi inne i bilen och åt i stället för att sitta i sanden. När vi kom hem satt vi och bara pratade. På kvällen bjöd vi in Carol för middag. Till efterrätt åt vi Pavlova!! Jätte gott!! Men vi kännde oss alldeles för onyttiga, så jag, Asi, A-L och Carol gick en prommenad. När vi kom hem igen var kvällen alldeles för fin för att sitta inne på, så när Carol gått in igen gick vi på en prommenad till.
Fredag 22/7:
Idag åkte vi iväg! Så fort S kommit hem från jobbet packade vi bilen och åkte! Dagens mål var Cambridge tjugominuter från Hamilton. Precis innan vi kom in i Camebridge stannade vi på "Candyland" och gick runt i butiken. A-L, Asi och S älskade det, men jag var inte allt för exalterad. Men jag vet en som hade varit ännu värre än de andra tre, min älskade syster Lise!! När vi kom fram till Mike and Jane som vi skulle stanna hos packade vi ur bilen och gick sedan ut till de två hästarna Ziggy och Sunday.
Lördag 23/7:
När vi kom ut till frukosten idag stod Jane och stekte pannkakor! Superduper goda!! Efter frukosten åkte vi in till Camebridge. Jag blev helt föräldskad i byn! Så mysig!! Vi gick på en liten food market, ett konst galleri och souvernir butiker. Sedan åkte vi till en liten sjö/damm. Det tog oss ca tjugo minuter att gå runt den. Eftesom det är vinter, så var det inga löv på träden och ganska kallt, men annars så var det jätte fint!! Vi åkte hem till Mike and Jane och åt lunch och efter det gick vi ut med Mike till hästarna. Vi jobbade med Sunday från marken. Men eftersom Sunday har en förkärlek för bock språng så red vi henne inte. Vi skulle ha fått prova Ziggy, men det började spö regna... Så istället gick vi in och bytte om och åkte till grannbyn och gick på bio. Mike och Asi såg Cars II i 3D och vi andra såg Bridesmaid. En lågbudjet film, helt värdelös och jag rekomenderar den verkligen INTE!!!
Söndag 24/7:
Det var med blandade känslor vi lämnade Mike and Jane, spända inför kommande äventyr, men vi hade lätt kunnat stanna hos dem resten av veckan!! Mer underbara människor får man leta efter!!
Det var den längsta bilresan vi gjorde nu. Från Camebridge åkte vi till Whanganuie. Tredje stoppet vi gjorde var vid Mt Ruapehue (kan inte riktigt stava det). Jag och Asi betedde oss som om vi aldrig sett snö förut. Vi sprang fram till det och nästan kastade oss ner. Vi stod och tittade på alla skidåkare och önskade mer än någonsin att vi kunde få åka skidor!! Efter att jag gjort en liten snölyckta åkte vi vidare. Ju längre ner i landet vi kom desto kallare blev det... Tillslut anlände vi till S´s dotter Sh i Whanganuie. På kvällen när vi satt och tittade på film hände något jätte häftigt!!! Det var en jordbävning!!!! Ingen jätte stor, det kändes som om en tung lastbil körde förbi eller något. Men det var en JORDBÄVNING!!! Super coolt, första gången jag kännt en på riktigt!
Måndag 25/7:
Idag åkte vi upp till ett torn som assissterade som look out över Whanganuie. Vi kunde se ut över en stor del och vi såg snön precis utanför town!! Sedan åkte vi in till Mainstreet och vi gick runt och tittade i olika affärer. Vi åt lunch hos Sh och sedan åkte vi ut till en "trädgård". Det var först ett "hus" med olika fåglar, pappegojor, underlater, höns mm och sedan gick vi in i trädgården, tema rosa. Jätte fint. Efter det matade vi ankorna och svanar, svarta svanar! Men det var så många ankor att de nästan attakerade för att få mer mat... Så jag flydde upp på en parkbänk...
Tisdag 26/7:
Idag åkte vi till Napier, via Palmston Nrh. Det var ca en timme till P.N. När vi kom dit fikade vi med S mamma och plast pappa och sedan åkte vi till ett shopping center. S åkte tillbaka till sin mamma och jag, Asi och A-L gick runt där, bl.a tittade A-L på olika balklänningar, men hittade ingen hon köpte... När S kom och hämtade oss åkte vi till en botanisk trädgård, som var extremt vacker!! Jag kan bara tänka mig hur den ser ut på sommaren när den var så vacker på vintern!! Sedan åkte vi till Napier. Vi ska stanna hos S syster C som också är områdesrep. för STS i Napier.
Onsdag 27/7:
Idag åkte vi runt och tittade i Napier. Det påminnde på något vis om Visby på Gotland, trots att Napier är en Art deco town. Vi åkte först upp till en look out över Napier. Vilken fantastisk utsikt. Så häftigt att det var varmt och skönt, nästan T-shirt väder, havet glittrade och till vänster var bergen med snö på...
När vi åkt ner till the Marine Parade, längs vattnet, gick vi in i park liknande, som Kungsträdgården fast i miniformat. Men vi hade otur idag. Museet som vi ville gå in på var stängt pga reparation och parken var stängd pga städning. Efter lunch åkte vi upp till ett honungs ställe. Vi fick prov smaka olika honungar och göra våra egna beeswax ljus. Sedan åkte vi ner till en frukt butik och köpte en super god mixed berry ice cream!! På kvällen efter middagen åkte vi till Hastings och bowlade. Jätte roligt! Vi var två team, Kiwi v.s foreners. Kiwi´s vann...
Torsdag 28/7:
Idag åkte vi till Rotorua via Taupo. I Taupo åkte vi till Huka falls (coolt vattenfall), sedan spelade vi prawn golf, men vi insåg ganska snart att ingen av oss var någon golfare... Minigolf är något helt annat än golf, vilket vi nu har erfarat... Efter det åkte vi till "Craters of the moon" men det var långt ifrån lika coolt som det vi såg i Rotorua. Vi åt lunch vid en damm, en sådan som genererar energi, vi såg när de släppte ut vattnet. Sedan åkte vi till Jackie´s, S kompis som jobbar som rep för EF. Vi lämnade våra saker, packade badkläder och bytte om till jeans och tröja och åkte till mötesplatsen för en Maori show/concert/village thing. Vi hade den roligaste busschaffören någonsin!! Tyvärr kan jag inte säga exakt allt som var crack up med honom, eftersom mina kära föräldrar och syster ska få vara med om samma sak, och detta är något som ska få upplevas genom överraskning, så eftersom de kommer att läsa min blogg, så kan jag inget säga. När vi kom fram till Maori village fick vi se Maori culture, en välkommst sermoni, vi gick runt i Pa´n och Maorina visade oss runt. Sedan fick vi se hur de hade tillagat maten och sedan var det en show. Efter det var det middag, super gott!! Amazing!!! Sedan åkte vi tillbaka till "stan" med samma buss. Igen var det crack up, och igen, tyvärr, jag kan inte riktigt säga något... När vi kom tillbaka åkte vi till Polonesian (kan inte stava det) spa. De stängde 23, så vi hade ca 2 tim på oss. Det var pooler uppvärmde av naturliga källor, något sådant, med sulfur (tror det var så det heter) i. Temeraturen, beroende på pool, var från 38-42. Alla utom en var utomhus, alldeles vid sjön, så det var så vacker med stjärnklar himmel, ljusen från "stan" som speglar sig i sjön, poolen är ca 40 grader och det är alldeles tyst    ...   
Fredag 29/7:
Idag åkte vi runt i Rotorua. Först åkte vi till Waimau (något sådant) det var en vulkan, fortfarande aktiv, och små sjöar som kokade. Det var Jätte coolt! Vi gick en timme mot vulkanen och när man kom till sjön precis innan, blev man hämtad av en buss. Det var jätte vackert landskap och det var häftigt hur det rykte från marken och vattnet kokade. Efter det åkte vi till två sjöar som skulle vara blå och grön, men tyvärr verkar det som om detta fenomen enbart är under sommaren, så vi åkte upp till ett vattenfall som skulle var häftigt att se med grottor och allt. Men när vi gick dit kunde vi inte hitta rätt till grottorna... Sedan åkte vi runt till de olika äventyrs aktiviteterna som man kan göra i Rotorua. Först till en Zorb, men ingen av oss ville, så vi åkte till en liten äventyrs park istället med bungyjum, fritfall, mm A-L och Asi gjorde fritfall. Inte som den på gröna lund. Utan det var som en trampolin och man blåstes upp i luften. Det såg jätte roligt ut. Men jag kunde inte göra det, det var strikta restriktioner med i vilken kondition man var tvungen att vara i och pga min rygg var jag inte tillåten att göra det...
Efter det åkte vi till en gondol som gick upp på ett högt berg, när vi kom upp kunde man åka rodel ner en bit och en sittlift upp. Vi gjorde rodeln tre gånger och sedan åkte vi ner med gondeln igen.
Sedan åkte vi till Tauranga.
Lördag 30/7:
GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN MAMMA!!!! Förlåt för att jag inte gratulerade dig, men jag hade inte tillgång till internet och jag ville inte slösa pengar på mobilen...
Vi åkte runt i Tauranga idag. Först åkte vi till Kiwi center där de odlar Kiwi frukter och lite annat allt möjligt. Vi åkte på en guidad tur och sedan gick vi runt i den stora souvernir butiken. Efter det åkte vi runt och S hälsade på olika kompisar. Efter det besteg vi Mt Maunganuie. Det var jätte jobbigt och jag förstår inte alla de hurtiga människorna som sprang upp!!! Men det var väl värt besväret!! Vilken otroligt vacker utsikt!!! Vi tog en annan väg ner och när vi var väl nere igen köpte vi glass från Copenhagen cones. Det var den godaste glassen jag någonsin ätit!! WOW!!!! Efter det blev Asi hämtad av sin värdfamilj och vi andra åkte tillbaka till Gwen´s. Jag gjorde både förätt och efterrätt och Gwen huvudrätten. Till förrätt var det hembakad kavring med avokado röra och till efterrätt jordgubbs tårta. Gwen älskade det så mycket att jag översatte båda recepten!
Söndag 31/7:
Idag åkte vi hem igen... Vi stannade i Matamata (Hobbittown). Vi tog foton av Gollum och oss sittandes i en Hobbit stol.
Vi stannade i Auckland hos Ruth för lunch. Vi träffade hennes två nya studenter, men det känndes konstigt att inte Luca och Daniel var där längre... Men Tack snälla Daniel för att du lämnade den Svenska flaggan till mig!! Den ska jag sätta upp i mitt rum!!!

Så, det var våran North Island tour!!! På återseende (hörande)

1 kommentar: