lördag 11 juni 2011

Whangamata and Auckland

Fredag 3/6
Idag åkte jag först till Auckland för att ansluta till familjen jag följde med till Whangamata. Jag tog bussen från Darg. till Whangarei klockan 07 på morgonen!!! Eftersom jag gick ner till bussen fick jag vara med om en otroligt vacker sunrise! Något ska väl komma ut från att jag går upp så tidigt!
Från Whangarei åkte jag "Nakedbus" till Albany utanför Auckland, där jag blev hämtad i bil av värdmamman. Jag åker till Whangamata med samma familj som vi hälsade på sist. Eftersom jag har en sådan fruktansvärd hemlängtan och jag behövde verkligen komma ifrån Darg. ett tag, så var chansen att få åka till Whangamata över långhelgen perfekt för mig!
Vi packade bilen och sedan bar det av till Whangamata, Luca (från Germ.) hade en kiwi kompis med sig så, det var väl tänkt att jag och Daniel från Swe skulle hålla ihop, men person kemin mellan mig och Daniel är väl inte direkt perfect match, vi kan hålla ihop ett tag, men vi har helt olika uppfattningar om hur en helg i Whangamata ska upplevas, så vi var var och en för sig... Men jag är otroligt nöjd med min helg, jag fick mycket gjort och tid för mig själv, att få göra precis vad jag vill utan att behöva tänka på någon annan var vad jag behövde. Eftersom jag hade en essey due on Wednesday och jag gjorde en reserch om Leonardo da Vinci så hade jag att göra, jag hittade också ett art gallary när jag följde med killarna ut på byn första kvällen.

Lördag 4/6
Vid tio på morgonen gick jag till biblioteket och satte mig och pluggade. Jag hittade bra böcker om "Declaration of Independence 1835" som gick till min historia essey och en helt fantastisk bok om Leonardo da Vinci "Leonardo" av Trewin Copplestone.  Jag satt på biblioteket till klockan tolv när de stängde och då lånade jag "Leonardo" och gick tillbaka till stugan. Eftersom det spöregnade så satte jag mig i soffan och skrev ner all informationen om da Vinci. Det var jätte intressant och tiden flög iväg. När jag "tittade upp" var klockan redan sju på kvällen och det var dags för middag. Efter middagen fortsatte jag att jobba med da Vinci och vid nio såg jag en film, "Transformers" den var rätt skum...
Min lördag var lugn och skön och jag fick mycket gjort.

Söndag 4/6
Medan jag åt frukost så lyssnade jag på musik, Morning mood och Für Elise. Det var jätte skönt och för en gångs skull lyste solen och det var varmt och skönt ute.
Jag gick först till ett internet cafe och skrev min uppsatts, sedan tog jag en promenad. Eftersom det finns många "krims krams" butiker i Whangamata gick jag runt och tittade i dem, det är så roligt att se alla gammla tavlor, och jag skulle vilja hitta en vacker tavla med Nyzeeländskt motiv på att ta med till Swe. Men sammtidigt så måste jag försöka komma på hur jag ska få med den hem... Men tillsvidare så är det roligt att bara titta runt. Jag gick till the art gallary också. Där hittade jag "the painting" jag önskar att jag var millionär eller något, tavlan var otroligt vacker "Heart for Dolphins" hette den men den kostade 930 NZ dollar...
Jag åt lunch på ett mysigt litet cafe och sedan satt jag på stranden och läste min bok.
På kvällen efter middagen gick jag till en av barerna som finns och lyssnade på en Trubadur som spelade. Jag vet inte om "trubadur" är rätt ord. Han gjorde covers av kända sånger. Han var otroligt bra!! Han såg ut som han som spelar Arthur i Inception!

Måndag 6/6
SVERIGES NATIONALDAG!!!!!! I NZ är det "Drottningens födelsedag" så även här är det röd dag.
Idag åkte vi hem från Whangamata och till Auckland. Jag skulle åka hem på tisdagen var det tänkt, eftersom jag då skulle ha varit ledig från skolan fredag och tisdag, men så blev det inte. I stället bestämdes det att jag skulle åka hem på onsdagen, så det blev ännu en dag ledig, men för mig blev det en dag i Auckland!
Vi kom hem från Whangamata på eftermiddagen, så då åkte jag och värdmamman och handlade, jag skulle laga middag. Jag ville ha sill och potatis till förrätt, lax till huvudrätt och smördegsinbakad Västerbottensost till efterrätt, men sill finns inte att köpa i NZ, lax är för dyrt och Västerbottensost finns (såklart inte) i NZ, inte heller hjortronsylten som går till det... Så jag ändrade min meny, så i stället blev det ingen förrätt, för allt jag kunde tänka på innehöll sill... Till "huvudrätt" (jag ville ha entrecote, men också det var för dyrt) så blev det "rump stek" med potatis skivor i ugn och bea-sås. Till efterrät ändrade jag till jordgubbstårta, men det fanns inga jordgubbar eftersom det inte är sesong för dem nu, så det blev jordgubbssylt mellan och banan grädde på toppen med choklad i stället. Det fungerade också, men det blev inte som jag ville.
Eftersom familjens son jobbar som kock i Sky tower, hjälpte han mig att grilla köttet och gjöra bea-såsen från scratch. Middagen blev en succé. Speciellt efterrätten! Alla älskade den och ville att jag skulle göra den fler gånger. Nästa gång blir på midsommar afton, och då ska jag jaga rätt på jordgubbar. Det måste finnas att köpa någonstans, i alla fall frysta om inte annat...
Efter middagen skulle jag och Daniel sjunga nationalsången, men han kunde inte texten... så det var bara jag som sjöng.
Även min värdmamma och hennes barnbarn kom för middagen. De var i Auckland av annan anledning och kom förbi.

Tisdag 7/6
Idag åkte jag till Auckland och gick på museet med min värdmammas barnbarn och hennes pappa (barnbarnets). Det var ett jätte fint museeum, på utsidan påminner det om Akropolis i Athen, Grekland. Man fick känna på ett vulkanutbrott i 3D. Det var jätte coolt!! Vi gick också till en vinterträdgård. Men jag förstod inte riktigt vítsen med en vinterträdgård om mestadelen av växterna "sover" - inte blommar - för att det är just vinter...
Men det var roligt att vara i Auckland city!

Onsdag 8/6 
Idag åkte jag hem med min värdmamma och hennes barnbarn.
Min långhelg var jätte bra! Jag behövde tid för mig själv, att bara få vara ifred. Under tiden som jag var borta började min hemlängtan tyna bort. Men så fort vi körde in i Darg igen kom den tillbaka.
Jag vet att jag har sagt många gånger att jag skulle kunna jobba som lärare i en liten skola kanske i Klövsjö eller något, eller bo i Svenstavik och jobba i Östersund. Men nu inser jag att det skulle aldrig fungera...! Jag är mer "city girl" än jag trodde... Eller är det bara Darg? Jag vet inte, men smalltown life är inget för mig, inte som det är här i alla fall... Jag behöver mer puls i livet än bara gå runt...
Jag vet att jag läste på en blogg om ett par som reste runt på NZ och hade motorhaveri i Darg. att de sa att Darg var inget ställe de någonsin skulle kunna stanna i om det inte varit för trasig motor, efter att de varit på museet (som tar ca ½ tim) har man sätt allt... Just då ville jag inte tro det. Men jag inser att de hade rätt... Det finns inte så mycket, och tiden går långsamt fram här, husen ser ut som de gjorde på 30-talet, inte mycket har ändrats... Man säger att NZ är laidback, och jag kan inte annat än att hålla med, jag vet att alla smalltown går långsammare fram än de stora städerna. Men det är ännu värre här... Det är lite svårt att förklara vad jag menar...
Det var allt jag hade att berätta för denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar