tisdag 31 januari 2012

Aotearoa-Sydney-Sweden ...

Nu är jag hemkommen sedan ca 1 månad... Min lillasyster och pappa kom och vi reste runt lite på nordön tillsammans med min värdmamma. Min värdsyster A-L hade åkt hem en vecka tidigare...

Min sista helg var Mike and Jane hos oss och det var helt underbart. Jag och S åkte sedan med dem till Auckland för att möta pappa och syrran på the airport.

Vi åkte till Cape Reinga, Dargaville, Whangamata, Tauranga, Rotorua och Auckland (i denna ordning). Resan i början var kul, men efter att ha lämnat "good old Dargs" var jag inte allt för munter vill jag påstå... Jag trodde inte att jag hade så mycket tårar... Att lämna min bäste vän D var det svåraste jag någonsin har gjort i min existens so far... Jag kommer aldrig att bli en hel människa igen, he left a hole in my heart for good...!!!
Men jag kan i alla fall glädjas åt att om en vecka åker min vän Tabby till England ett år, och det är inte allt för långt från mig :D Och en annan vän Siobhan åker som utbytesstudent till Danmark ett år (ännu närmare) :D :D Sedan så har jag ju A-L i Tyskland och några svenska kompisar, Adam och Simon som ju inte bor allt för långt ifrån mig :)

Att ensam gå in genom korridoren till vänster där det stod på väggen "This is it, your last goodbyes" var inte lätt vill jag säga... Pappa och Syrran var på planet efter mig till Sydney, men lämna New Zealand, Land of the long white cloud, Aotearoa, det var jag tvungen att göra själv...

Sedan hade vi fem härliga dagar (sorg, regn, och kivandes med syster) i Sydney. Operahuset är inte så spektakulärt som alla säger och som det framgår på bilderna. Min favorit i Sydney var den botaniska trädgården, Old town (vilket inte är ens hälften av gamla stan) och Blue Mountains.

Sedan var det dags att åka hem till kalla sverige igen... Jag flög själv denna gång också...
Eftersom jag har bott i NZ ett år så har man ju lagt till sig med en och annan vana eg. att gå barfota.
Så de gånger som jag faktiskt hade skor på mig var inte ofta och såklart inte på ett flygplan!!!
Så jag stoppade ner gymnastik skorna i bagaget och sandalerna i handbagaget och sedan var jag barfota och hade på mig en sommar klänning. Det funkade bra ända till att jag kom till Heathrow, London... Där var det nästan snö och det blev lite kallt. Men det bekom mig inte och jag fortsatte gå barfota... När jag sedan landade i gamla Svedala och tittade ut genom fönstret var det snö (tänk på att jag landade 23 dec). Alla började snöra på sig vinterskor, sätta på sig halsdukar, jackor mm mm. Jag å andra sidan skuttade ut i sommarklänning barfota utan vare sig jacka, mössa eller vantar... Haha
Eftersom jag pratade bättre engelska än svenska var det självklart att jag pratade engeslska och därför hörde jag en och annan kommentar på svenska om mig eg. "kolla, hon är dum i huvudet" "är hon inte riktigt klok" mm... När mamma och mormor fick se mig skrattade de och sa åt mig att ta på mig riktiga kläder... Det ända jag hade tillgängligt var mina sandaler.... Det var kallt ute kan jag lugnt säga...

Det var det... Mitt år som utbytesstudent i Nya Zeeland är över... Jag saknar det mer än vad jag trodde var möjligt och jag skulle göra om det tusen gånger om om jag fick chansen!!! Det var det bästa jag har gjort i hela mitt liv :D
Tack till alla!! Kompisar och familj i NZ!! YOU ARE THE BEST!!!! I LOVE YOU!!!!!

Tack för mig :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar