tisdag 27 september 2011

DHS Ski Trip 2011

I fredags 23/9 kom jag hem från skidresan med skolan. Samma som alla andra år, gick det till Mt Ruapehu (Nordön) Inte allt för långt från Taupo. Det var helt underbart och jag älskade det! Vi hade så roligt hela tiden och jag lärde känna bättre några som jag so far bara varit bekant med. Tyvärr var snön inte så jätte bra, även fast det under tiden som vi var där, var bästa snön de har haft på år och dar... Men när vår lärare sa att vi skulle åka i pudersnö, speciellt om vi åkte offpist, så blev jag besviken. Jag kom ut i offpist och tittade mig omkring, var är pudersnön? Det är bara slask omkring mig... Men det var uppenbarligen Nyzeeländsk pudersnö... Men om man räknar bort dålig snö och inte allt för bra skidor så var det perfekt!!

Söndag 18/9:
Vi skulle ha åkt exakt 09.00, men nu är jag ju i Nya Zeeland, så, no suprise, vi åkte 09.30... Men det spelar ingen roll. Det var en tjej van och en kill van (dvs, det var en van som luktade gott och en som inte gjorde det... speciellt efter en veckas skidåkning...). Vi stannade i Wellsford för kisspaus (och spy pause, somliga lärde sig den hårda vägen att vara bakfull och sitta längstbak i en van i, dittintills, tre timmar, är inte så kul...) Skönt att ingen av tjejerna mådde illa!! Sedan stannade vi i Bombay för lunch. När vi åkte igen var det stopp på motorvägen, hela vägen tills vi skulle svänga av... så vår lärare, som hörde det på radion, bestämde att "vi tar en genväg" men det var, no suprise, en senväg. I en timme cirkulerade vi mitt ute i ingenstans och vi visste inte var vi var... Men tillslut kom vi rätt... Nästa stopp var någonstans för att tanka vanen och sedan var det bara två timmar kvar!! Tillslut kom vi fram! Vi blev tilldelade fyra rum, två tjej rum och två killrum. NO HERRIES WITH THE FERRIES!!!! När vi packat in oss gjorde vi iordning middag och sedan spelade vi kort och sedan var det dags för sängen och ladda inför skidåkning/snowboarding imorgon!!!
Roligaste citatet idag var Vana och Jess i vanen:
Vana: "Jess, can you do me a favour?"
Jess: "Yes, sure."
Vana: "Don´t become a DJ when you grow up!"
(Jess är 17...)

Måndag 19/9:
Efter frukost, vid 07.30 tiden åkte vi upp till Turoa skidanläggning. Vi började med att hyra utrustning och när allt sådant var klart tog Mr B med sig A-L och mig upp på toppen för en "pistvisning". Men sikten var så dålig, jag såg inte ens handen framför mig, så jag visste inte var vi var någonstans plus att det var läskigt när man inte visste vad som låg framför en. Dock efter lunch klarnade det upp. Jag agerade skidlärare åt Mr W´s son som åkte skidor för första gången, så ca två timmar spenderades i barnbacken... Although det var inte direkt uppskattat. Jag började med att plocka av honom stavarna, lärde honom att svänga och ville inte ta med honom upp på toppen förens han åtmindstone kunde stanna.... Så vi var inte bästisar efter den lektionen... Sedan var det en liftskötare som gav mig, var det en komplimang eller förolämpning: "Cute son you have" (... hm ...).
På väg tillbaka såg vi en massa vans från olika skolor. Det var Whangarei Boys High, Wellington Boys College, Opononi Boys mm mm. Så när vi körde förbi dem alla busvisslade Jess till dem allihop (tur att Steven inte var där och såg det...). Wellington Boys körde vi förbi tre gånger och tredjegången hade de ett plakat i fönstret där det stod "I Love You".
Tillbaka till lodgen bytte vi snabbt om och hoppad ner i de två spa poolerna, med ca 20 st blev det "trångt och mysigt". Vi klagade över ömma muskler, pratade om dagens strapatser, de som sett snö för första gången uppe på berget (det var ingen snö i dalen) mm. Det var så kul att se dem, när vi kom ut i snön, jag kunde väl aldrig tänka mig att fruset vatten kunde vara så exciting!!
Sedan åt vi gemensam middag och umgicks och igen var det dags för sängen...

Tisdag 20/9:
Idag gick vi upp samma tid som vi gjort igår. Men ca 5 min senare kommer Jaques och Chevy och knackar på dörren, de meddelade oss att vi åker om en halvtimme. Så vi satte fart! Efter en halvtimme är vi alla tjejer redo att åka. Men var är killarna?? Efter ett tag kommer en av staff medlämmarna och frågar vad vi gör alldeles påklädda och allt. Skidfältet är stängt pga strong wind... "#¤#@!%& killar!!! Vi marsherade till våra rum, bytte om och sedan möttes vi för ett krismöte i ett av rummen. Tyvärr kunde vi inte komma på ett straff som var tillräkligt illa, vi funderade på "a girls only week in the spa" men det skulle aldrig funka (alla tittar på Jess och Danielle B).
I stället för skidåkning bestämdes det att vi skulle spela paintball och sedan rockclimbing plus lite egen tid i byn. Så vi gjorde snabbt oss iordning inför paintball. Jag spelade inte, men gissa om det var kul att titta på, se alla blåmärken och ta många roliga bilder! Rockclimbing var såååå roligt!! Det var en vägg där man kunde ta tid på sin klättring. Chevy vann, 7 sec 64 hundradelar. Efter rockclimbing hade vi egen tid i byn och vi tog många roliga mössbilder. Sedan åt vi middag på en restuarang, Powderhorn. Det var jätte kul och igen, många roliga bilder!!
När vi kom tillbaka till lodgen var vi alla för trötta för att egentligen göra något alls. Så vi gick och lade oss för att ladda inför imorgon!

Onsdag 21/9:
Solen sken och vädret var helt enkelt underbart!! Jag och A-L bytte till ett par "bättre" skidor. De var bättre än de vi hade haft på måndagen, men de var inte bra... Sedan åkte vi upp med Mr B på toppen med snowboardarna. Vi filmade en del och åkte mest offpist. Efter lunch åkte jag med de två japanska tjejerna och försökte lära dem att åka baklänges och på en skida, det var jätte kul och jag har sååå roliga filmer!!
Backarna i Turoa är ungefär samma längd som i Björnrike (Härjedalen) och själva berget är en akiv vulkan (senaste utbrott, tre år sedan), men det ser ut som Vemdalskalet, men högre.
Tillbaka till lodgen skyndade vi oss alla ut i spa poolen, tyvärr hade andra gäster hunnit före oss, så vi fick inte plats allihopa sammtidigt. Men det var kul ändå.
Efter middagen lekte vi "I dare you" och "Truth". Jag vet inte hur pass mycket de andra gästerna uppskattade vårat "I dare you" eftersom det var mest Chevy som kom upp med saker att göra, tex springa i underkläder in i köket och tillbaka... Som tur var slapp jag undan något pinsamt, tack Vana för det!!

Torsdag 22/9:
Vackert väder igen!! Började dagen med att åka med Mr B och snowboard killarna. Sedan när Mr B tog med hälften av dem ut på glaciären åkte jag med de som var kvar. Tyvärr tog det inte lång tid innan de övergav mig och Taz. Taz åkte bräda för första gången i måndags och var ganska långsam och trillade ofta. Så jag ville inte lämna honom ensam, de andra killarna var inte lika hänsynsfulla dock. Tillslut hittade vi dem, när Taz smsade och de svarade att de gått till cafeet... Fortsatte att åka med killarna efter lunch! Vi åkte mest offpist och filmade en hel del! En av dem, Kea, han vurpade rejält och krashade sin axel. Så när vi kom "hem" och vi var i spaet, så maserade jag honom i ca 45 min. Tröttande för mina armar, men vilken bra vän jag är va?! Efter middagen hade jag så sjukt ont i ryggen och nacken och jag ville helst gå och sova när klockan var ca 21. Men när jag precis skulle byta om, kommer A-L in och säger att Kea har jätte ont, så jag beväpnade mig med en Ipren salva och gick in till Kea. Sedan maserade jag honom i ca 1 tim, gissa om jag hade ont efter det... Men jag har så snälla kompisar att Manahou maserade mig tills jag somnade.

Roligaste citatet idag var en conversation mellan Chevy, Catalina och Taz:
Chevy: "Don´t sit on the heater, it might break."
Cata: "What are you trying to say?"
Chevy: "That the heater is crap"
Taz: "Nice saving"

Fredag 23/9:
Istället för Turoa åkte vi till Whakapapa. På förmiddagen åkte jag med A-L, Mr W, Mrs T och Croyden. Sedan med Croyden, Case, A-L och Max. Jag gillade Whakapapa mer än Turoa. Det var mer "pist" åkning där och enklare för skidåkare. Snowboardarna gillade Turoa mer dock, lika med de som var nybörjare (alla utom a few). Efter lunch åkte vi över till västra delen några stycken för att filma lite mer, hoppa lite och ha kul. Men det var mer puckelpist än pist och jag tyckte inte om det alls, plus att jag var jätte trött! Vid 14 tiden åkte jag och killarna tillbaka till cafeet och mötte upp med några andra och sedan vid 15 tiden kom alla och efter ett gruppfoto åkte vi alla ner tillsammans. Sedan lämnade vi in skid/snowboard utrustingen och det var dags att åka hem. När vi kom tillbaka till lodgen bytte vi om snabbt (vi hade inte ens tid för att dusha....) och en halvtimme senare åkte vi hem :( På väg hem var det inte längre en kill van och en tjej van. Två tjejer bytte plats med två killar så det blev lite mixat.
Vi stannade i Bombay för middag och vid 23.30 kom vi tillbaka till skolan...

Jag sov nästan hela vägen hem. Var såå trött. Men jag och alla andra ville inget hellre än att stanna!! Vi hade lätt kunnat vara där en vecka till!!!
Detta har varit en av the Highlights of my year!!!!! AMAZING!!! Vi hade sååå roligt!!
Det är synd att jag inte kan återskapa allt med ord. Det blir bättre när jag lägger upp bilder, men det dröjer lite för jag ska få bilder från kompisar, så jag kan lägga upp de bästa!!
På återseende :)

1 kommentar:

  1. Hur kul har inte du?!
    Väntar på bilder och även nästa blogginlägg från sydön. Nu har väl eventuell hemlängtan snart gått över till separationsångest?!

    Syns snart!!!
    Puss Pappa

    SvaraRadera